torsdag 5 juli 2012

Hemslöjden 100 år / Domestic arts and handicrafts 100 years


In my English nutshell
Hemslöjden 100 years is the title of an exhibition celebrating the 100 years of The Swedish Domestic Arts and Handicreafts Federation. The background for my interest in this is a protest. In the 1950's women who considered themselves progressive expressed condescention for handicrafts like knitting, crocheting or embroidering. I protested by framing this embroidery from the 1860's.  It is still hanging on the wall beside my computer. I have been very glad to note that women today develop new handicrafts. Before the exhibition a big leaf frame was distributed and people invited to make what kind of leaf they wanted. The result were 2000 leaves at the exhibition, showing both respect for old methods and wild creativity.

Rubriken Hemslöjden 100 år fick oss att hoppa till. Hemslöjd är ju något lika gammalt som människan! Rubriken gäller emellertid Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund som firar sina 100  år med denna utställning på Liljevalchs. Vi måste gå dit, i synnerhet som jag har det inramade broderiet här ovan hängande på väggen nära min dator. Broderiet fick jag av min mormor, född 1862, och är ett exempel på hur flickor fick lära sig alla versaler, gemena och siffror. 

Jag lät rama in broderiet på 1950-talet när kvinnor som kallade sig progressiva talade nedlåtande om hemmafruar och spädde på med förakt för kvinnors urgamla handarbeten som att virka, sticka, brodera och sy. Själv fick jag respekt för sådant hantverk, inte minst 1933-35 i småskolan när jag, liksom alla pojkar där, fick lära mig "syslöjd". Det har under senare årtionden blivit en källa till glädje att flickor och kvinnor nu glatt utvecklar sådant hantverk.  

Utställningen har två delar. Den ena ställer ut föremål på vanligt sätt och har dessutom ett verkstadsrum där man kan se på olika slags metoder och verktyg. Den andra delen ställer ut en skog av träd med 2000 mycket stora löv. Stora ramar i form av ett löv hade sänts i förväg till alla som ville delta med uppgiften till var och en att göra ett löv efter sitt sinne. Därmed blev det en väldig spännvidd mellan de 2000. Besökarna får se t ex detta:


Ett kollage av kantsydda tygbitar på en lindad ram är ett "löv" av ett slag som i varje fall vi förväntade oss. Men vi fick se många "löv" som vi inte förväntade oss, till exempel detta:


Ännu mer överraskande löv fanns, till exempel ett som visade "magen" i en dator. Många löv stimulerade tankar mer än skönhetssinnet. Man bör ta god tid på sig för att se skogen med de 2000 löven. 

En av tavlorna som visades bjöd på en gåta. Det var den här tavlan:


Vad i all världen hände 1784 som har med motivet på denna tavla att göra? Någon som vet? Kontakta gärna mig, helst per mejl.