måndag 19 september 2011

Isolering / Isolation


In my English nutshell
I withdraw from my usual interests for the rest of September in order to write something I have never tried before.


I min barndom var ett tema självklart i uppfostran:
Hjälp flickor förstå att pojkar inte är som de själva och att de måste bemötas annorlunda.
Hjälp pojkar förstå att flickor inte är som de själva och att de måste bemötas annorlunda.

Så kom den underbara tanken att individen måste få avvika från majoriteten. Härligt för mig som ofta förundrats över att många medmänniskor alltid pejlar in vad flocken känner och gör.

Så småningom uppstod nya självklarheter i uppfostran:
Hjälp flickor förstå att de kan, ja bör pröva, att bli mer lika pojkar.
Hjälp pojkar förstå att de kan, ja bör, pröva att bli mer lika flickor.

Denna nya självklarhet har blivit till en ny norm: de uppväxande måste uppfostras bli normkritiska. I dagens Svenska Dagbladet ges det senaste exemplet. Tidigare har jag behandlat fenomenet utförligt i min bok Kvinnan, mannen, tidsandan och den fria tanken. Här på bloggen har jag tidigare behandlat det ämnet några gånger.

Nu tar jag ledigt från detta intresse ut september! Jag kommer att sitta mol alena och utan it-koppling för att skriva något helt annat än jag någonsin skrivit förut. Har jag tur så kan detta uppfattas som normkritiskt. Ingen idé att kontakta mig förrän 1 oktober.