söndag 10 januari 2010

Midvinterkylan är hård, tvingar till tankar hemma


Åldrande är för en del en utmaning att utvecklas,
för andra en ursäkt att slippa.


Jag kom att tänka på det när Evelyn, kvinnan som jag förälskade mig i för 63 år sedan, stolt visade mig det här fotot. Med digital kamera har hon blivit ivrig fotograf.

Det här fotot kanske pekar in i vår framtid. Byggkranen arbetar nämligen med att mer än fördubbla Bergkällan, ett ålderdomshem som drivs av Carema. Fast "ålderdomshem" får det naturligtvis inte heta.

Själva har vi varit ute i kylan bara på prov. Där ute är det vackert nu. Det är festligt att se alla som glider runt de 14 kilometrarna på Norrvikens is. De håller sig tydligen varma, men mina fingerspetsar och Evelyns tåspetsar känns som djupfrysta isbitar efter bara en halvtimme, och då drar vi oss in.

Här inne i värmen lockar annat. Evelyn är numera ute på Skype med webkameran riktad mot sig så att fler än jag får nöje av hennes blixtsnabba minspel.
Själv har jag just klarat ett litet uppdrag för RTVD och det stora uppdraget jag ålagt mig: manuskript om jämställdhet. Nu är alla kapitlen utlagda på nätet!

Klicka här på Kvinnor och män, roller och kön så öppnas manuskriptet mina iakttagelser och funderingar. Jag är mycket tacksam för att få invändningar och synpunkter som hjälper mig att skärpa texten innan den går i tryck. Bäst sända synpunkter till eget@brevet.se

Inte minst är jag tacksam för förslag till strykningar! 360 intressanta sidor tror jag inte avskräcker någon läsare som kommit igång men jag är rädd för att det omfånget avskräcker förläggare. Själv har jag svårt att stryka något av allt som varit viktigt för mig att skriva.

Må alla må väl i snö, på is eller på annat vis!